watsapp zakelijk

Vijf tips voor zakelijk WhatsApp gebruik

WhatsApp zakelijk gebruiken voor je bedrijf om in contact te blijven met bestaande en potentiële klanten? We zien het steeds vaker. Met WhatsApp maak je op een snelle manier contact met je klanten en fans. Ruim 11 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit kanaal, iedereen snapt het. WhatsApp berichten worden altijd gelezen, wereldwijd staat WhatsApp in de top 5 van meest geopende apps. 

Maar hoe zet je WhatsApp nou goed in voor het contact met je doelgroep? Wij delen onze vijf belangrijkste tips met je!

1. Laat zien dat je bereikbaar bent via WhatsApp

Wanneer je WhatsApp zakelijk in gaat zitten begin je met communiceren dat je beschikbaar bent. Dit kun je doen door dit op je website te vermelden door het icoontje van WhatsApp toe te voegen, als nieuwsitem delen in je nieuwsbrief, op je contactpagina vermelden en je kunt het delen op social media.

Je hoeft natuurlijk niet 24 uur op een dag bereikbaar te zijn via WhatsApp, Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen dat mensen je op een vast dagdeel kunnen bereiken. Zoals van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00. Wanneer je hiervoor kiest, geef dit dan ook duidelijk aan.

2. Gebruik WhatsApp op je desktop

Om zakelijk WhtasApp te gebruiken hoef je niet continu op je telefoon te zitten. WhatsApp heeft namelijk ook de mogelijk om dit vanuit je browser of via een app op je computer te doen. Dat maakt het communiceren met je klanten een stuk gemakkelijker! Je kunt Web WhatsApp op de volgende manieren installeren:

  • WhatsApp Web: Ga vanaf je desktop vaan web.whatsapp.com en koppel je telefoon door middel van de QR-code. Deze vind je in de app.
  • Desktop app: Er is ook een app beschikbaar voor Windows en Mac. Je kunt het programma downloaden via www.whatsapp.com/download. Het installeren werkt ook hier met een QR-code.

3. Zet automatische antwoorden in

WhatsApp Business biedt de mogelijkheid om automatisch antwoord te geven. Bijvoorbeeld bij afwezigheid wanneer je niet snel kunt antwoorden. Op deze manier weten je klanten wanneer ze een antwoord of bericht van je kunnen verwachten. Ook kun je een automatische begroeting instellen op klanten kennis te laten maken met je bedrijf.

4. Gebruik ‘snelle antwoorden’

Persoonlijk, gerichte klantenservice wordt steeds belangrijker. Toch stellen veel klanten dezelfde vragen en gaat dit vaak volgens een vaste routine. Speciaal hiervoor kun je bij WhatsApp Business gebruik maken van ‘snelle antwoorden’. Hierbij vervangt de app een afkorting voor een uitgebreid standaard bericht.

Veelgestelde vragen kun je hierin standaardiseren. Wanneer een klant bijvoorbeeld om meer informatie vraagt, kun je de sneltoets “/info” intoetsen waarna een vooraf ingesteld antwoord wordt verzonden. Op deze manier kun je snel en makkelijk antwoorden.

5. Categoriseer je gesprekken

Een handige functie van WhatsApp Zakelijk is het labelen van je gesprekken. Op deze manier heb je een gemakkelijk overzicht in je conversaties en kun je bijvoorbeeld nieuwe leads en vaste klanten onderscheiden.

Je kunt een chat labelen door deze lang ingedrukt te houden hierdoor komt er een optiemenu naar voren. Selecteer hier het icoontje dat het beste bij het gesprek past of maak zelf labels aan.

Extra tip: Gebruik WhatsApp Business in combinatie met Dubline

Met een vast nummer op je mobiel kun je nu ook een tweede WhatsApp profiel aanmaken. Met Dubline bel je – naast je 06-nummer – met een lokaal, vast nummer op je smartphone. Met dit tweede nummer kun je nu WhatsApp Business activeren. Op deze manier houd je je zakelijke contacten geheel gescheiden en blijft privé, privé!