efficient met tijd omgaan

Zo ga je als startende ondernemer efficiënt met je tijd om

Als ondernemer kun je je tijd goed gebruiken, zeker ook als starter ben je met veel acties tegelijkertijd bezig. De mailbox loopt vol en de telefoon blijft rinkelen. Zelfs in je vrije tijd waardoor hobby’s en privé afspraken er soms bij in schieten.  In dit blog geven wij je een aantal praktische tips zodat jij efficiënt met je tijd om kunt gaan!

1. Maak een to-do-lijst en houd je hieraan!

Maak een to-do lijst voordat je aan je werkdag of werkweek begint en wees realistisch met wat je allemaal op een dag kunt doen. Splits een groot project op in kleine, specifieke taken. Hierdoor ben je een stuk productiever omdat je taken sneller afrondt en de kans kleiner is dat je het uitstelt. Taken afvinken zorgt ervoor dat je met een positief gevoel door de dag heel gaat.

Begin je dag dan ook iedere keer met een kleinere gemakkelijke taak vanaf je to-do-list. Zo begin je met een positief gevoel omdat je al iets afgerond heb.

Maak dus een to-do-list en schrijf je taken op. Dit kun je op een velletje papier doen, in een agenda, een speciaal boekje, Google Agenda/Tasks of gebruik een andere online tool.

2. Controleer je mail alleen op een vast tijdstip

Je mail check je vaker dan je denkt. Het is belangrijk om klanten zo snel mogelijk een antwoord te geven. Maar als je continu je mail checkt raak je ook uit je concentratie. Zorg ervoor dat je je e-mail notificaties uitzet en je op vaste momenten je mail checkt. Bijvoorbeeld aan het begin van de dag en aan het einde van de dag een uurtje.

3. Zet je telefoon uit

Wanneer je telefonisch bereikbaar bent voor je klanten wordt je veel gebeld. Het kan zelfs voorkomen dat je zoveel gebeld wordt, dat je ook tijdens privé afspraken gestoord wordt. Dit wil je natuurlijk niet. Dubline biedt voor jou die oplossing! Je kunt in de app gemakkelijk ‘niet storen’ aanvinken of je kunt uitloggen.

Hierdoor ben je even helemaal onbereikbaar voor je doelgroep en klanten wat op zich helemaal niet erg is. Wij zien dat steeds meer mensen na werktijd hun telefoon weg leggen. Ruim 60% van onze zakelijke klanten logt in de avond bij ons uit om vervolgens de volgende dag weer in te loggen in de Dubline app en weer bereikbaar te zijn.

Dubline zorgt er op deze manier samen met jou voor dat je loskomt van je werk. Even helemaal tot rust komt en de volgende dag weer aan de slag kunt waar je gebleven bent. Ben je van plan om deze tijd ook in te plannen? Communiceer dit dan wel duidelijk door het op je site te vermelden, in Google Business en je e-mail handtekening.

4. Plan je blogs en social media berichten in

Op social media en op je website heb je de mogelijkheid om berichten in te plannen. Het is zeker aan te raden om hier gebruik van te maken. Je kunt bijvoorbeeld 1 keer in de week aan je blogs of social media berichten werken en deze in plannen. Wil je liever verder vooruit werken dan kun je dit aan het begin van de maand doen. Op deze manier houd je veel tijd over, omdat je niet steeds aan het nadenken bent over wat je wilt plaatsen.

5. Maak een pagina met veelgestelde vragen

Wanneer je een website hebt, is het handig om hier ook duidelijk je veelgestelde vragen te verzamelen. Hierdoor kunnen je toekomstige klanten en je doelgroep op een toegankelijke manier informatie krijgen zonder dat jij hiervoor gestoord hoeft te worden.

Op het moment dat je  merkt dat er toch gebeld wordt voor veelgestelde vragen kun ook in je welkomstbericht verwijzen naar deze pagina op je website. Het is handig om je FAQ’s steeds bij te werken wanneer je merkt dat een bepaalde vraag steeds vaker gesteld wordt.

geplaatst door