bellen-of-chatten-klantenservice

Bellen of chatten? Zo communiceer je het beste met klanten

Klantenservice is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar bedrijven vroeger alleen maar telefonisch bereikbaar waren binnen kantooruren, heb je nu als consument veel meer opties. Denk aan WhatsApp, chatbots en social media. Maar is dit ook een voordeel?

Het belangrijk van goede klantenservice

Klantenservice is een belangrijk onderdeel van met name grote bedrijven. Hoe meer klanten je hebt als bedrijf, hoe meer mensen vragen hebben over producten en diensten. Als bedrijf wil je deze klanten snel te woord kunnen staan. Het laatste wat je wil is dat klanten een half uur aan lijn moeten wachten tot ze eindelijk aan de beurt zijn om hun vraag te stellen.

Een telefoonlijn is snel belast, zeker als er iets aan de hand is waardoor klanten veel bellen. Denk bijvoorbeeld aan een internetstoring. Internetproviders worden tijdens storingen natuurlijk plat gebeld door klanten. Het is belangrijk dat deze klanten dan snel te woord worden gestaan.

Nieuwe manieren van communiceren

Nieuwe manieren van communiceren zijn dan ook een uitkomst. Tegenwoordig kun je veel bedrijven niet alleen meer telefonisch bereiken, maar ook via WhatsApp, social media of via een chatfunctie op de website. Al deze communicatie opties hebben overeen dat je niet meer iemand direct spreekt, maar via een chat contact hebt met een medewerker.

Chatbots

Wat je ook veel ziet op websites, is een chatbot functie. Dit is een chat waar automatische vragen en antwoorden uitkomen, gebaseerd op een algoritme. Zo kunnen veelgestelde vragen via de chatbot opgelost worden. Als de chatbot geen antwoord heeft, wordt je doorverbonden met een medewerker.

Alleen maar voordelen?

Het lijkt zo handig, een chatbot. Je hoeft niet meer te wachten tot een medewerker beschikbaar is. Als klant wordt je dus direct geholpen. Maar word je ook goed geholpen? Voel je je als klant gezien en gehoord? Persoonlijk contact is iets wat veel mensen belangrijk vinden als ze contact opnemen met een bedrijf. Het nadeel van al deze nieuwe functies is, of het nu chatten via Facebook is of via een chatbot op de website, dat je als klant vaak toch meer tijd en moeite kwijt bent om je antwoord te krijgen.

In eerste instantie wordt je natuurlijk sneller geholpen, want op een chat krijg je sneller een reactie, terwijl je als je belt vaak een tijdje moet worden voordat je aan de beurt bent.

Maar zeker bij een chatbot, moet je eerst allerlei vragen door om er vaak vervolgens achter te komen dat jouw vraag of probleem niet door de chatbot verholpen kan worden. Ook bij een chat met een medewerker wordt je vaak nog doorgestuurd naar de telefonische klantenservice.

Het is natuurlijk per persoon verschillend of je juist liever belt of een chatfunctie gebruikt om je vragen te stellen. Maar persoonlijk contact blijft altijd een belangrijke factor.

Persoonlijke klantenservice met Dubline

Vind jij persoonlijk contact ook belangrijk en wil je goed bereikbaar zijn voor klanten? Met Dubline gebruik je eenvoudig een zakelijk nummer op je mobiel. Zo ben je flexibel en altijd bereikbaar voor klanten. Werk je samen als klantenservice team met collega’s? Dan kunnen jullie ook samen bereikbaar zijn op het zakelijke nummer, allemaal vanaf je mobiel. Lees hier meer over hoe Dubline werkt.

Aanmelden bij Dubline? Binnen drie minuten geregeld

Wil jij bellen met Dubline? Vanaf € 4,75 per maand kun je al met een tweede zakelijk nummer aan de slag.

AANMELDEN >